Preskočiť na hlavný obsah
Aktualita

KOCENTRÁCIE: PMÚ SR schválil koncentráciu PENTA INVESTMENTS LIMITED a NaP Holding

Aktualizované:
Obsah
Protimonopolný úrad Slovenskej republiky, odbor koncentrácií schválil dňa 05.03.2014 koncentráciu spočívajúcu v získaní nepriamej výlučnej kontroly podnikateľa PENTA INVESTMENTS LIMITED („PIL“) nad podnikom podnikateľa NaP Holding. Úrad dospel k záveru, že koncentrácia značne nenaruší účinnú súťaž na relevantnom trhu, najmä v dôsledku vytvorenia alebo posilnenia dominantného postavenia podnikateľa PIL.
 
PIL koncentráciou získava kontrolu nad všeobecnými nemocnicami v mestách Žiar nad Hronom (s prevádzkami v Žiari nad Hronom, Banskej Štiavnici, Kremnici a Žarnovici) a Rimavská Sobota.
 
Úrad identifikoval, že PIL a NaP Holding vykonávajú činnosti v oblasti zdravotníctva v nasledujúcich segmentoch:
  • ústavná zdravotná starostlivosť (ÚZS),
  • ambulantná zdravotná starostlivosť (AZS),
  • služby spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek (SVaLZ),
  • lekárenská starostlivosť (LS) – tu pôsobí len podnikateľ PIL,
  • pracovná zdravotná starostlivosť (PZS),
  • dopravná zdravotná starostlivosť (DZS),
uhrádzaných (okrem PZS) najmä z povinného verejného zdravotného poistenia. PIL pôsobí tiež v oblasti poskytovania povinného verejného zdravotného poistenia prostredníctvom zdravotnej poisťovne DÔVERA. Úrad posudzoval vplyv koncentrácie na hospodársku súťaž  z hľadiska horizontálneho aj vertikálneho.
 
V rámci horizontálneho posúdenia úrad zisťoval prekrytie pôsobenia zdravotníckych zariadení PIL a NaP Holding. V oblasti ÚZS s AZS pri identifikácii územného pôsobenia jednotlivých zdravotníckych zariadení vychádzal hlavne z údajov o migrácii pacientov, t.j. dát ohľadne počtu pacientov a sumy platieb za pacientov v rámci jednotlivých sledovaných nemocníc/ambulancií. V rámci vertikálneho posúdenia úrad zisťoval, či by príslušné zdravotnícke zariadenia PIL po koncentrácii mohli vyžadovať výhodnejšie zmluvné podmienky od zdravotných poisťovní a na druhej strane, či by zdravotná poisťovňa DÔVERA mohla vylúčiť alebo obmedziť súťaž vo vzťahu ku konkurentom zdravotníckych zariadení PIL prostredníctvom nezazmluvnenia určitých zariadení alebo poskytovania horších zmluvných podmienok. Úrad v rámci uvedeného vyhodnocoval, nakoľko by boli prípadné negatívne dopady reálne, a teda či je vôbec možné, aby sa účastníci koncentrácie správali uvedeným spôsobom, či a nakoľko sú motivovaní sa tak správať a či by takéto prípadné správanie mohlo mať negatívny dopad na hospodársku súťaž.
 
Pri posudzovaní koncentrácie úrad zobral do úvahy aj špecifiká poskytovania a nákupu zdravotnej starostlivosti dané najmä charakterom dojednávania zmluvných vzťahov a existujúcou reguláciou v tejto oblasti.  
 
Ústavná zdravotná starostlivosť
 
ÚZS poskytujú nemocnice (všeobecné alebo špecializované), ďalej aj liečebne, hospice, domy ošetrovateľskej služby, prírodné liečebné kúpele, kúpeľné liečebne a zariadenia biomedicínskeho výskumu a to osobe, ktorej zdravotný stav si vyžaduje nepretržité poskytovanie zdravotnej starostlivosti dlhšie ako 24 hodín.  Charakter poskytovanej zdravotnej starostlivosti je u jednotlivých poskytovateľov ÚZS rôzny.
 
V oblasti poskytovania ÚZS úrad posudzoval prekrytie aktivít PIL a NaP Holding a postavenie PIL po koncentrácii: 
  • z hľadiska nemocníc ako celkov a
  • z hľadiska poskytovania jednotlivých odborností ÚZS
na priestorových relevantných trhoch, ktoré úrad identifikoval na základe analýzy migrácie pacientov z príslušných okresov vo vzťahu k okresom, kde sa nemocnice nadobúdané PIL nachádzajú.
 
V oblasti poskytovania ÚZS sa činnosti PIL a NaP Holding prekrývali len z hľadiska niektorých odborností a len minimálne, a teda koncentrácia nemá negatívne dôsledky na hospodársku súťaž z hľadiska horizontálneho posúdenia.
 
Z hľadiska vertikálneho úrad zistil, že nemocnice PIL po koncentrácii vo vzťahu so zdravotnými poisťovňami zohrávajú dôležitú úlohu pri zabezpečovaní dostupnej ÚZS, avšak výdavky jednotlivých zdravotných poisťovní na ÚZS poskytovanú nemocnicami PIL (vrátane nemocníc získaných koncentráciou) predstavujú len malú časť ich výdavkov na zdravotnú starostlivosť. Zároveň vzhľadom na to, že nebol preukázaný vplyv koncentrácie z hľadiska vytláčania konkurentov nemocníc nadobúdaných PIL prostredníctvom Dôvery, koncentrácia v oblasti poskytovania ÚZS nemá negatívne dôsledky ani z vertikálneho hľadiska.
 
Ambulantná zdravotná starostlivosť
 
AZS je poskytovaná všeobecnými a špecializovanými lekármi, ktorí môžu pôsobiť v rámci nemocničnej polikliniky, samostatnej polikliniky alebo majú samostatnú ambulanciu a to osobe, ktorej zdravotný stav si nevyžaduje nepretržité poskytovanie zdravotnej starostlivosti dlhšie ako 24 hodín.
 
V tomto prípade nebolo potrebné osobitne sa zaoberať vplyvom koncentrácie na AZS poskytovanú všeobecnými lekármi, rovnako ako lekármi v odbornostiach gynekológia a stomatológia. Úrad sa zameral na špecializovanú AZS (t.j. napríklad odbornosti ako oftalmológia, infektológia, vnútorné lekárstvo, ortopédia a ďalšie). Pri určovaní priestorovej dimenzie relevantných trhov v rámci špecializovanej AZS úrad za východisko považoval okres, a to z dôvodu, že špecializovaní lekári zväčša pôsobia v okresnom meste a pacienti z daného okresu dochádzajú za zdravotnou starostlivosťou hlavne do okresného mesta.
 
V oblasti poskytovania AZS úrad analyzoval hlavne tie odbornosti, v ktorých PIL bude po koncentrácii na príslušnom priestorovom relevantnom trhu jediným poskytovateľom, pričom išlo o niektoré odbornosti v rámci špecializovanej AZS.
 
Z hľadiska horizontálneho prekrytia bolo zistené, že koncentráciou nedochádza k významnejšiemu prekrytiu aktivít účastníkov koncentrácie.
 
Úrad analyzoval koncentráciu v oblasti poskytovania AZS aj z vertikálneho hľadiska, pričom zohľadnil skutočnosť, že pre AZS v rámci dojednávania podmienok medzi zdravotnými poisťovňami a poskytovateľmi AZS majú väčší vplyv združenia, asociácie, ktoré vstupujú do rokovaní o cenách a zmluvných podmienkach. Rovnako bolo zistené, že výdavky jednotlivých zdravotných poisťovní na AZS zdravotníckymi zariadeniami, ktoré bude PIL po koncentrácii kontrolovať, predstavujú zanedbateľnú časť ich výdavkov na zdravotnú starostlivosť a nebol tiež preukázaný negatívny dopad koncentrácie z hľadiska vytláčania konkurentov PIL v oblasti poskytovania AZS. Na základe týchto skutočností úrad dospel k záveru, že koncentrácia v oblasti poskytovania AZS nemá negatívne dôsledky ani z hľadiska vertikálneho posúdenia.
 
Služby spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek
 
V zariadeniach spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek sa zabezpečujú a vykonávajú vyšetrenia, rozbory a skúšky v súvislosti s poskytovanou ambulantnou zdravotnou starostlivosťou alebo ústavnou zdravotnou starostlivosťou.
 
PIL a NaP Holding, prostredníctvom nimi kontrolovaných podnikateľov v oblasti poskytovania laboratórnych služieb SVaLZ pôsobia nasledovne:
  • skupina podnikateľa PIL prostredníctvom Mestskej polikliniky Sereď a Železničnej nemocnice a polikliniky Bratislava,
  • skupina podnikateľa NaP Holding prostredníctvom Nemocnice Rimavská a Nemocnice Žiar nad Hronom – prevádzka Žiar nad Hronom a prevádzka Banská Štiavnica.
V oblasti poskytovania laboratórnych služieb SVaLZ bolo identifikované horizontálne prekrytie aktivít PIL a NaP Holding len v odbore biochémia. V odbornosti biochémia je možné z hľadiska požiadaviek odberateľov služieb SVaLZ na rýchlosť dodania výsledku laboratórneho vyšetrenia tieto členiť na (1) urgentné, tzv. statimové vyšetrenia, pri ktorých poskytovateľ ÚZS (prípadne aj poskytovateľ AZS) požaduje dodať výsledok vyšetrenia do 1, maximálne do 2 hodín od odovzdania biologickej vzorky na vyšetrenie, a (2) rutinné (nestatimové) vyšetrenia. V tejto odbornosti úrad zistil, že sa poskytovanie predmetných laboratórnych vyšetrení (statimových aj nestatimových) podnikateľov PIL a NaP Holding z priestorového hľadiska neprekrýva. Na základe uvedeného, úrad neidentifikoval negatívny vplyv koncentrácie z hľadiska jej horizontálneho posúdenia.
 
Rovnako vzhľadom na skutočnosť, že účastníci koncentrácie poskytujú uvedenú služby v minimálnom rozsahu a výdavky zdravotných poisťovní nanákup služieb SVaLZ poskytovaných podnikateľmi patriacimi do ekonomickej skupiny podnikateľa PIL aj podnikateľa NaP Holding sú zanedbateľné, úrad neidentifikoval negatívne efekty z hľadiska vertikálnych účinkov koncentrácie.
 
Lekárenská starostlivosť
 
V oblasti poskytovania lekárenskej starostlivosti prostredníctvom verejnej lekárne pôsobí len podnikateľ PIL  a teda v predmetnej oblasti nedochádza k horizontálnemu prekrytiu aktivít účastníkov koncentrácie.
Podnikateľ PIL poskytuje lekárenskú starostlivosť aj prostredníctvom nemocničnej lekárne, ktorá zabezpečuje poskytovanie lekárenských služieb pre potreby nemocnice. Podnikateľ NaP Holding rovnako v tejto oblasti nepôsobí. Úrad sa na základe uvedeného touto oblasťou bližšie nezaoberal.
 
Pracovná zdravotná starostlivosť
 
Prostredníctvom pracovnej zdravotnej služby poskytujú  podnikatelia patriaci do ekonomických skupín PIL a NaP Holding zamestnávateľom odborné služby pri zabezpečovaní ochrany zdravia zamestnancov pri práci. Pracovnú zdravotnú službu je povinný na svoje náklady zabezpečiť zamestnávateľ pre všetkých zamestnancov.
 
Vzhľadom na to, že podnikateľ NaP Holding, nad ktorým podnikateľ PIL nadobúda nepriamu výlučnú kontrolu, poskytoval túto službu v minimálnom rozsahu, úrad dospel k záveru, že  posudzovanou koncentráciou nedochádza k značnému narušeniu účinnej súťaže.
 
Dopravná zdravotná starostlivosť
 
Prostredníctvom DZS sa zabezpečuje rozvoz pacientov v rámci okresu, zvoz  a rozvoz pacientov na napríklad na dialýzu a výnimočne odvozy pacientov do iného zdravotníckeho zariadenia na vyšetrenie mimo daného okresu.
 
Vzhľadom na vysokú lokálnosť poskytovanej služby, úrad vymedzil z priestorového hľadiska trhy okresmi. Najbližšie z hľadiska územného pôsobenia boli zdravotnícke zariadenia PIL v Partizánskom a NaP Holding v Banskej Štiavnici. Lokálnosť poskytovaných služieb a skutočnosť, že okresy Partizánske a Banská Štiavnica nie sú susediace, v oblasti poskytovania DZS nebol dôvod, aby sa úrad zaoberal bližšie posúdením vplyvu koncentrácie na podmienky hospodárskej súťaže z hľadiska horizontálneho.
 
Z hľadiska posúdenia vertikálnych účinkov predmetnej koncentrácie, úrad vzhľadom na to, že podnikateľ PIL aj v prípade realizácie predmetnej koncentrácie bude poskytovať predmetné služby v minimálnom rozsahu, ako aj vzhľadom na to, že výdavky jednotlivých ZP na nákup služieb DZS poskytovaných podnikateľmi patriacimi do ekonomickej skupiny podnikateľa PIL aj podnikateľa NaP Holding tvoria len zanedbateľnú časť výdavkov jednotlivých ZP, úrad neidentifikoval obavy z narušenia hospodárskej súťaže v dôsledku predmetnej koncentrácie.
 
Rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť dňa 10.03.2014.