§ 15 - § 17 Predseda úradu
§ 15
(2) Predsedu úradu na návrh vlády Slovenskej republiky vymenuje a odvolá prezident Slovenskej republiky. Funkčné obdobie predsedu úradu je päť rokov. 19) Za predsedu úradu môže byť vymenovaný občan Slovenskej republiky, ktorý je voliteľný do Národnej rady Slovenskej republiky.
(3) Podpredsedu úradu vymenuje a odvolá predseda úradu. Podpredseda úradu alebo ním poverená osoba podpisuje rozhodnutia úradu vydané v prvostupňovom konaní. Podpredseda úradu je štátnym zamestnancom podľa osobitného predpisu.19a)
(4) Tá istá osoba môže byť vymenovaná za predsedu úradu najviac na dve po sebe nasledujúce funkčné obdobia.
(5) Výkon funkcie predsedu úradu je nezlučiteľný s výkonom funkcie a činností podľa osobitného predpisu. 20)
________________________________________
19) § 22 ods. 2 zákona č. 575/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.
19a) Zákon č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 16
a) uplynutím funkčného obdobia,
b) vzdaním sa funkcie,
c) odvolaním z funkcie,
d) smrťou.
(2) Predseda úradu sa môže vzdať funkcie písomným oznámením prezidentovi Slovenskej republiky. Jeho funkcia zaniká vymenovaním nového predsedu úradu.
(3) Prezident Slovenskej republiky odvolá predsedu úradu z funkcie, ak
a) bol právoplatným rozhodnutím súdu odsúdený za úmyselný trestný čin alebo za trestný čin spáchaný z nedbanlivosti priamo súvisiaci s výkonom jeho funkcie,
b) bol právoplatným rozhodnutím súdu pozbavený spôsobilosti na právne úkony,
c) začal vykonávať funkciu alebo činnosť nezlučiteľnú s funkciou predsedu úradu podľa § 15 ods. 5,
d) vlastným zavinením alebo ak mu to jeho zdravotný stav nedovoľuje, nevykonáva svoju funkciu dlhšie ako šesť po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov.
§ 17
Platové pomery predsedu úradu určí vláda Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu. 21)
________________________________________
21) Zákon č. 313/2001 Z. z. o verejnej službe v znení neskorších predpisov.
Komentár
Všeobecný výklad
Detailný výklad
§§ 15 a 16Predsedu úradu vymenúva a odvoláva prezident Slovenskej republiky na päť rokov s možnosťou opätovného zvolenia najviac na dve po sebe nasledujúce obdobia a to na návrh vlády Slovenskej republiky. V porovnaní s ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy, kde sú predsedovia volení a odvolávaní vládou Slovenskej republiky alebo Národnou radou Slovenskej republiky je predseda úradu ako aj predseda Štatistického úradu Slovenskej republiky vymenúvaný a odvolávaný prezidentom Slovenskej republiky na návrh vlády.
Výkon funkcie predsedu úradu končí len z taxatívne vymedzených dôvodov uvedených v zákone.
Podľa zákona č. 575/2001 Z. z. predsedu v čase jeho neprítomnosti zastupuje v rozsahu jeho práv a povinností podpredseda. Predseda môže poveriť aj v iných prípadoch podpredsedu, aby ho zastupoval v rozsahu jeho práv a povinností. Podpredsedu úradu vymenúva a odvoláva predseda úradu.
Zákonom č. 151/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon došlo k úprave právomoci podpredsedu úradu. Konkrétne zmeny vidieť v prvostupňovom konaní, kedy je za vecnosť a správnosť zodpovedný práve podpredseda úradu a nemenej dôležitá je aj zodpovednosť za priame riadenie riaditeľov odboru kartelov, odboru zneužívania dominantného postavenia a vertikálnych dohôd, odboru koncentrácií a odboru hlavného ekonóma.
§ 17
Predmetné ustanovenie zákona môžeme považovať za platné, ale neúčinné. Toto ustanovenie zákona odkazuje na osobitný predpis a to zákon č.143/1992 Zb. o plate a odmene za pracovnú pohotovosť v rozpočtových a v niektorých ďalších organizáciách a orgánoch v znení neskorších predpisov zrušený zákonom č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Keďže predseda úradu je štátnym zamestnancom, v súčasnosti je problematika odmeňovania predsedu úradu riešená zákonom č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších (ďalej len „zákon č. 400/2009 Z. z.“).
Podľa § 6 ods. 3 písm. b) bod 1 zákona č. 400/2009 Z. z. štátny zamestnanec na účely tohto zákona je aj fyzická osoba, ktorá vykonáva štátnu službu v služobnom úrade na základe vymenovania do funkcie podľa tohto zákona alebo podľa osobitného predpisu prezidentom.
Podľa § 6 ods. 5 zákona č. 400/2009 Z. z. štátny zamestnanec podľa odsekov 3 a 4 je na účely tohto zákona štátny zamestnanec vo verejnej funkcii. Štátny zamestnanec vo verejnej funkcii vykonáva štátnu službu bez určenia odboru štátnej služby.
Podľa § 83 ods. 4 zákona č. 400/2009 Z. z. funkčný plat na účely tohto zákona je aj plat vo výške platu poslanca národnej rady, ktorý patrí štátnemu zamestnancovi vo verejnej funkcii v služobnom úrade, ktorým je ministerstvo, a vedúcemu ostatného ústredného orgánu štátnej správy; tomuto štátnemu zamestnancovi nepatria platové náležitosti podľa § 81 písm. b) až f) a náhrady podľa § 82.
Dôvodová správa
Z dôvodovej správy k zákonu č. 151/2014 Z. z.:"Zmena nastáva aj v tretej časti zákona, kde sa upravuje zloženie Rady úradu, ktorá je orgánom rozhodujúcim o rozklade proti rozhodnutiam úradu. V budúcnosti podpredseda úradu už nebude súčasťou tohto kolektívneho orgánu rozhodovania, ale bude zodpovedný za činnosť odborov úradu rozhodujúcich v prvostupňovom správnom konaní."
2.3.1. Popis návrhu
K bodu 52
Z dôvodovej správy k zákonu č. 136/2001 Z. z.:
Všeobecná časť
V tretej časti nového zákona je upravené postavenie úradu a postavenie, spôsoby voľby a odvolávania predsedu úradu a zriaďuje sa kolektívny orgán rozhodujúci o rozklade. Uvedený inštitút bol do zákona včlenený po prerokovaní v Legislatívnej rade vlády SR. Ide o zosúladenie s komunitárnym právom a o zabezpečenie nezávislosti rozhodovania úradu."
K § 15
Prvým krokom k zabezpečeniu nezávislosti úradu je zmena spôsobu kreovania funkcie predsedu úradu. Navrhuje sa vymenovanie prezidentom SR a 5-ročné funkčné obdobie predsedu úradu s možnosťou opätovného zvolenia na 1 ďalšie funkčné obdobie. Maximálna dĺžka funkčného obdobia je teda 10 rokov, čo je zárukou proti dlhodobému obsadeniu tejto funkcie tou istou osobou, ako aj zabezpečením väčšej objektivity a nezávislosti tejto osoby. Podmienkami vymenovania sú občianstvo SR a voliteľnosť do NR SR.
Významným ustanovením zabezpečujúcim nestrannosť predsedu úradu je nezlučiteľnosť výkonu jeho funkcie s podnikateľskými aktivitami, s inými funkciami a najmä s členstvom v politickej strane alebo v politickom hnutí."
K § 16
"Výkon funkcie predsedu úradu končí z taxatívne vymenovaných dôvodov. Jedným z týchto dôvodov je odvolanie. Ustanovenie odseku 2 obsahuje ďalší taxatívny výpočet, a to dôvodov, na základe ktorých prezident predsedu úradu odvolá. Týmto by sa malo vylúčiť prípadné politické ovplyvňovanie výkonu funkcie predsedu úradu, čo je ďalší krok k nezávislosti úradu a jeho predsedu."
K § 17
Literatúra a články
KALESNÁ, K.-BLAŽO, O.: Zákon o ochrane hospodárskej súťaže, komentár, 1. Vydanie, C.H. BECK Praha 2012 ISBN: 978-80-7400-257-1