Preskočiť na hlavný obsah
Aktualita

ŠTÁTNA POMOC: Novinky koordinátora pomoci v týždni od 18. 12. 2023 do 22. 12. 2023

Publikované:
Obsah

Stanoviská PMÚ k schémam pomoci

Protimonopolný úrad Slovenskej republiky (ďalej len „PMÚ“) ako koordinátor pomoci (podľa § 7 ods. 4 zákona o štátnej pomoci) v rámci plnenia svojich úloh vypracováva aj stanoviská k schémam pomoci, vrátane ich dodatkov, z hľadiska dodržiavania pravidiel Európskej únie pre pomoc.

Na tento účel je poskytovateľ pomoci povinný zaslať PMÚ návrh schémy pomoci (vrátane každého návrhu dodatku k schéme).

Stanovisko k takýmto návrhom zasiela PMÚ poskytovateľovi do 30 dní po doručení návrhu. Stanovisko PMÚ v oblasti dodržania pravidiel Európskej únie je záväzné.

Poskytovanie pomoci jednotlivým príjemcom už nepodlieha povinnosti žiadať PMÚ o stanovisko, poskytovateľ je však povinný zabezpečiť, že každá individuálna pomoc bude v súlade so všetkými podmienkami schémy.

Počas obdobia od 18. 12. 2023 do 22. 12. 2023 PMÚ vydal, v súlade so zákonom o štátnej pomoci, stanovisko k nasledujúcim schémam pomoci a dodatkom k schémam pomoci:

  • Dodatok č. 1 k Schéme minimálnej pomoci na podporu využívania poradenských služieb v poľnohospodárstve a lesnom hospodárstve

Právnym základom schémy evidovanej pod číslom DM – 14/2021 je nariadenie Komisie (EÚ) č. 1407/2013 o uplatňovaní článkov 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie na pomoc de minimis v platnom znení (ďalej len „nariadenie 1407/2013“).

Predmetom schémy je poskytovanie minimálnej pomoci na podporu využívania poradenských služieb v poľnohospodárstve a lesnom hospodárstve, v rozsahu mimo čl. 42 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, v zmysle podopatrenia 2.1 „Poradenské služby zamerané na pomoc poľnohospodárom a obhospodarovateľom lesa“ v rámci Programu rozvoja vidieka SR 2014 – 2022.

Predmetom dodatku č. 1 boli zmeny vyplývajúce z nariadenia EÚ č. 2023/2391, ktorým sa, okrem iného, umožnilo poskytovanie minimálnej pomoci v oblasti spracovania a marketingu produktov rybolovu a akvakultúry podľa nariadenia 1407/2013. Zároveň bola predĺžená platnosť a účinnosť schémy do 30. 6. 2024.

Poskytovateľom pomoci je Pôdohospodárska platobná agentúra.

  • Schéma minimálnej pomoci na podporu kultúrneho a kreatívneho priemyslu v Trnavskom kraji

Právnym základom schémy evidovanej pod číslom DM – 11/2023 je nariadenie 1407/2013.

Predmetom schémy je poskytovanie pomoci de minimis nepriamou formou, a to poskytovaním programov a služieb pozostávajúcich najmä z poradenstva, konzultácií, podporných služieb za zvýhodnených podmienok. Cieľom je rozvíjanie záujmu o podnikanie a podpora začínajúcich podnikateľských subjektov a podnikov v oblasti kultúrno-kreatívneho priemyslu na území Trnavského kraja. Schéma nadväzuje na schému rovnakého zamerania, v ktorej bolo poskytovateľom pomoci aj Ministerstvo kultúry SR.

Poskytovateľom pomoci je Trnavský samosprávny kraj.

  • Dodatok č. 2 k Schéme minimálnej pomoci na podporu investícií na spracovanie/uvádzanie na trh a/alebo vývoj poľnohospodárskych výrobkov v Bratislavskom kraji

Právnym základom schémy evidovanej pod číslom DM – 10/2021 je nariadenie 1407/2013.

Predmetom schémy je poskytovanie minimálnej pomoci na podporu investícií na spracovanie/uvádzanie na trh a/alebo vývoj poľnohospodárskych produktov, ktorých výstupom je výrobok, nevymenovaný v prílohe I Zmluvy o fungovaní Európskej únie v Bratislavskom kraji. Pomoc sa poskytuje v zmysle podopatrenia 4.2 „Podpora pre investície na spracovanie/uvádzanie na trh a/alebo vývoj poľnohospodárskych výrobkov“ Programu rozvoja vidieka SR 2014 – 2022.

Predmetom dodatku č. 2 boli zmeny vyplývajúce z nariadenia EÚ č. 2023/2391, zároveň bola predĺžená platnosť a účinnosť schémy do 30. 6. 2024.

Poskytovateľom pomoci je Pôdohospodárska platobná agentúra.

  • Dodatok č. 1 k Schéme štátnej pomoci na podporu výskumu, vývoja a inovácií v rámci komponentu 9 Plánu obnovy a odolnosti SR

Právnym základom schémy je nariadenie Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy v platnom znení (ďalej len „nariadenie 651/2014“).

Predmetom schémy je prostredníctvom poskytovania štátnej pomoci zlepšiť úroveň a zvýšiť kvalitu výskumu a vývoja, ako aj zvýšiť inovačný potenciál Slovenskej republiky (ďalej len „SR“), a tým zlepšiť jej konkurencieschopnosť.

Pomoc podľa tejto schémy bude poskytovaná na

  • projekty výskumu a vývoja v rámci základného výskumu, priemyselného výskumu, experimentálneho vývoja alebo štúdií uskutočniteľnosti,
  • zriadenie alebo modernizáciu výskumných infraštruktúr, ktoré vykonávajú hospodárske činnosti.

Predmetom dodatku č. 1 boli doplnenie možnosti poskytovania pomoci „novému partnerovi“ a úprava schémy v nadväznosti na zmeny nariadenia 651/2014 vyplývajúce z nariadenia EÚ č. 2023/1315.

Poskytovateľom pomoci je Úrad vlády SR.

  • Schéma štátnej pomoci na podporu umeleckých aktivít, kultúry a kreatívneho priemyslu

Právnym základom schémy je nariadenie 651/2014.

Predmetom schémy je podpora umeleckých aktivít, kultúry a kreatívneho priemyslu.

Poskytovateľom pomoci je Fond na podporu umenia.

  • Schéma minimálnej pomoci na podporu sociálnej inklúzie, zamestnanosti a vzdelávania zamestnancov

Právnym základom schémy evidovanej pod číslom DM – 12/2023 je nariadenie 1407/2013.

V rámci schémy je možné poskytnúť pomoc na podporu

  • sociálnej inklúzie, najmä osôb ohrozených sociálnym vylúčením alebo sociálne vylúčených prostredníctvom rozvoja služieb starostlivosti,
  • vytvárania rovnosti príležitostí v prístupe na trh práce a zamestnávania znevýhodnených skupín na trh práce s osobitným zreteľom na marginalizované rómske komunity,
  • uľahčenia vstupu a udržania sa na trhu práce pre osoby s rodinnými povinnosťami a  integračnému podniku formou umiestňovacieho príspevku a vyrovnávacieho príspevku,
  • riešenia problémov SR na trhu práce so zámerom zvyšovania dostupnosti a skvalitňovania služieb zameraných na zriadenie chránenej dielne alebo chráneného pracoviska,
  • zosúladenia rodinného a pracovného života,
  • rastu zamestnanosti, sociálnej inklúzie a budovania kapacít v Bratislavskom samosprávnom kraji,
  • zvýšenia miery zamestnanosti formou podpory vzdelávania,
  • tvorby, udržania a rozvoja nových pracovných miest, čo je jednou z priorít vlády SR,
  • vzniku, udržania a rozvoja samozamestnávania – samostatne zárobkovo činných osôb,
  • rozvoja sociálnej ekonomiky,
  • rastu a udržania zamestnanosti v mikropodnikoch, malých, stredných a veľkých podnikoch, 
  • posilnenia úlohy zamestnávateľov – mikropodnikov, malých, stredných a veľkých podnikov,
  • vzdelávania nezamestnaných občanov, mladých ľudí alebo zamestnancov a ďalšieho rozvoja a zvýšenia, resp. udržania zamestnanosti.

Poskytovateľom pomoci je Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR.

  • Dodatok č. 3 k Schéme minimálnej pomoci na podporu audiovizuálnej kultúry

Právnym základom schémy evidovanej pod číslom DM – 5/2016 je nariadenie 1407/2013.

Predmetom schémy je podpora audiovizuálnej kultúry v zameraní na podporu odborného výskumu, vzdelávania a edičnej činnosti a na rozvoj audiovizuálnych technológií v SR.

Predmetom dodatku č. 3 je úprava jednotlivých článkov schémy, najmä predĺženie platnosti a účinnosti schémy do 30. 6. 2024.

Poskytovateľom pomoci je Audiovizuálny fond.

  • Dodatok č. 3 k Schéme štátnej pomoci na podporu vývoja, výroby, distribúcie a propagácie audiovizuálnych diel a na podporu kultúrnych podujatí

Právnym základom schémy je nariadenie 651/2014.

Predmetom schémy je podpora audiovizuálnej kultúry v zameraní na podporu tvorby, realizácie, distribúcie a propagácie slovenských audiovizuálnych diel, uvádzania týchto diel na verejnosti, ako aj na podporu umeleckých alebo kultúrnych podujatí, festivalov a iných podobných kultúrnych činností v oblasti filmového umenia a audiovizuálnej kultúry.

Predmetom dodatku č. 3 sú zmena jednotlivých článkov schémy, najmä článku Výška a intenzita pomoci, úprava týkajúca sa mechanizmu poskytovania pomoci a predĺženie platnosti a účinnosti schémy do 31. 12. 2026.

Poskytovateľom pomoci je Audiovizuálny fond.

  • Dodatok č. 3 k Schéme štátnej pomoci na podporu audiovizuálneho priemyslu

Právnym základom schémy je nariadenie 651/2014.

Predmetom schémy je podpora rozvoja audiovizuálneho priemyslu v zameraní na produkciu audiovizuálnych diel. Pomoc je určená na podporu diel z oblasti kultúry. Táto skutočnosť sa účinne preukazuje prostredníctvom osobitných kultúrnych kritérií vyjadrených vo forme kultúrneho testu, ktorý sa uplatňuje pri registrácii každého projektu.

Predmetom dodatku č. 3 sú zmena jednotlivých článkov schémy, najmä článku Výška a intenzita pomoci, úprava týkajúca sa mechanizmu poskytovania pomoci a predĺženie platnosti a účinnosti schémy do 31. 12. 2026.

Poskytovateľom pomoci je Audiovizuálny fond.

  • Dodatok č. 1 k Schéme minimálnej pomoci na podporu demonštračných aktivít a informačných akcií

Právnym základom schémy evidovanej pod číslom DM – 15/2021 je nariadenie 1407/2013.

Predmetom schémy je poskytovanie minimálnej pomoci na podporu demonštračných aktivít a informačných akcií v oblasti pôdohospodárstva a rozvoja vidieka v zmysle podopatrenia 1.2 „Podpora na demonštračné aktivity a informačné akcie“ v rámci Programu rozvoja vidieka SR 2014 – 2022.

Predmetom dodatku č. 1 boli najmä zmeny vyplývajúce z nariadenia EÚ č. 2023/2391, zároveň bola predĺžená platnosť a účinnosť schémy do 30. 6. 2024.

Poskytovateľom pomoci je Pôdohospodárska platobná agentúra.

  • Dodatok č. 1 k Schéme minimálnej pomoci na podporu akcií odborného vzdelávania a získavania zručností

Právnym základom schémy evidovanej pod číslom DM – 13/2021 je nariadenie 1407/2013.

Predmetom schémy je poskytovanie minimálnej pomoci na podporu akcií odborného vzdelávania a získavania zručností v oblasti pôdohospodárstva a rozvoja vidieka v zmysle podopatrenia 1.1 „Podpora na akcie odborného vzdelávania a získavania zručností“ Programu rozvoja vidieka SR 2014 - 2022.

Predmetom dodatku č. 1 boli najmä zmeny vyplývajúce z nariadenia EÚ č. 2023/2391, zároveň bola predĺžená platnosť a účinnosť schémy do 30. 6. 2024.

Poskytovateľom pomoci je Pôdohospodárska platobná agentúra.

  • Dodatok č. 1 k Schéme minimálnej pomoci na podporu prípravy a vykonávania činností spolupráce miestnych akčných skupín

Právnym základom schémy evidovanej pod číslom DM – 18/2020 je nariadenie 1407/2013.

Predmetom schémy je poskytovanie minimálnej pomoci formou nenávratného finančného príspevku na podporu projektov spolupráce v zmysle podopatrenia 19.3 Programu rozvoja vidieka SR 2014 - 2020, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho poľnohospodárskeho fondu pre rozvoj vidieka a zo štátneho rozpočtu.

Predmetom dodatku č. 1 sú najmä doplnenie právneho základu schémy, úprava definície oprávnených projektov a s nimi súvisiacich oprávnených a neoprávnených nákladov. Zároveň dodatok č. 1 predlžuje platnosť a účinnosť schémy.

Poskytovateľom pomoci je Pôdohospodárska platobná agenútra.

  • Dodatok č. 1 k Schéme štátnej pomoci na podporu zapájania slovenských predkladateľov v rámci priamo riadených programov EÚ digitálnej transformácie

Právnym základom schémy je nariadenie 651/2014.

Predmetom schémy je podpora projektov prispievajúcich k digitálnej transformácii SR a zvyšovaniu konkurencieschopnosti slovenského hospodárstva, zameraných na výskum a aplikáciu digitálnych technológií v priemysle alebo využiteľných vo verejnej správe.

Predmetom dodatku č. 1 boli najmä úpravy súvisiace s prijatím revízie nariadenia o skupinových výnimkách, ktorá vstúpila do platnosti dňa 1. 7. 2023. Predmetom dodatku č. 1 bolo aj doplnenie článkov 26, 26a a 52b nariadenia o skupinových výnimkách do rozsahu pôsobnosti tejto schémy, a teda aj úprava článkov A. Preambula, C. Účel pomoci, G. Oprávnené projekty, H. Oprávnené výdavky, J. Výška a intenzita pomoci a L. Podmienky poskytnutia pomoci.

Poskytovateľom pomoci je Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.


Všetky platné a účinné schémy štátnej pomoci a minimálnej pomoci si môžete pozrieť aj na webovom sídle PMÚ www.antimon.gov.sk v sekcii Schémy štátnej pomoci a minimálnej pomoci.