Aktualita
KONCENTRÁCIE: PMÚ SR schválil koncentráciu podnikateľov SMITHFIELD FOODS GROUP LIMITED, spoločnosť s ručením obmedzeným, a MECOM GROUP, s.r.o.
Obsah

Spoločnosť Smithfield patrí do skupiny WH Group Limited, Grand Cayman, Kajmanské ostrovy (ďalej len „WH Group“), ktorá pôsobí, pokiaľ ide o aktivity relevantné vo vzťahu k danej koncentrácii, primárne na trhoch s bravčovým a hydinovým mäsom, na trhoch v Číne, USA a v Európe (prostredníctvom skupiny Smithfield), vrátane chovu ošípaných, ich porážky a spracovania, výroby mäsových výrobkov, ako aj distribúcie čerstvého bravčového a hydinového mäsa a mäsových výrobkov. V rámci Európskej únie pôsobí najmä v Poľsku a Rumunsku. Prevažnú časť jej aktivít vo vzťahu k Slovenskej republike (ďalej len „SR“) v oblasti mäsových výrobkov tvorí dodávka výrobkov vyrábaných pod privátnou značkou (predovšetkým obchodných reťazcov), dodáva aj veľmi obmedzené množstvo mäsových výrobkov pod vlastnými značkami. Skupina na území SR nepôsobí v oblasti distribúcie čerstvého mäsa ani v oblasti výroby a/alebo dodávok krmív.
Skupina Mecom pôsobí v SR, v Českej republike a v Maďarsku. Sústredí sa na výrobu značkových mäsových výrobkov určených najmä pre maloobchodný predaj, nedodáva čerstvé bravčové ani hydinové mäso na priamu konzumáciu a ani na ďalšie spracovanie.
Úrad zistil, že aktivity účastníkov koncentrácie sa horizontálne prekrývajú v oblasti veľkoobchodného predaja mäsových výrobkov ako vo všeobecnosti, tak aj pri užšej segmentácii v oblasti veľkoobchodného predaja mäsových výrobkov z bravčového a hovädzieho mäsa a v oblasti veľkoobchodného predaja mäsových výrobkov z hydinového mäsa. Rovnako tak dochádza k prekrytiu aktivít v prípade veľkoobchodného predaja mäsových výrobkov do maloobchodu (tzv. off trade), ako aj do reštaurácií a pod. (tzv. on trade). Úrad v tomto smere skúmal dopady koncentrácie v alternatívach tovarových relevantných trhov, pričom prihliadol aj na pôsobenie účastníkov koncentrácie, pokiaľ ide o produktové skupiny veľkoobchodného predaja mäsových výrobkov, ako aj pokiaľ ide o koncept predaja (značkové výrobky verzus privátne značky).
V prípade jednotlivých alternatív tovarových trhov vo vzťahu k veľkoobchodnému predaju mäsových výrobkov vychádzal úrad z najužšieho možného geografického vymedzenia trhov daného územím SR.
Úrad zobral do úvahy postavenie účastníkov koncentrácie na trhu veľkoobchodného predaja mäsových výrobkov vo všeobecnosti, ako aj v členení na užšie alternatívy, a to aj v kontexte skutočnosti, že tu pôsobí viacero veľkých a množstvo ďalších menších podnikateľov, ktorí sa zaoberajú veľkoobchodným predajom mäsových výrobkov na celom území SR alebo len v určitých regiónoch. Rovnako zobral do úvahy skutočnosť, že de facto ide o prekrytie aktivít v niekoľkých užších kategóriách veľkoobchodného predaja mäsových výrobkov, pričom z hľadiska blízkosti účastníkov koncentrácie ako súťažiteľov ide fakticky o koncentráciu značkového producenta mäsových výrobkov s producentom v rámci SR primárne privátnych značiek pre maloobchodníkov. Najmä na základe týchto skutočností úrad dospel k záveru o neexistencii súťažných obáv vo vzťahu k horizontálnemu prekrytiu aktivít v oblasti veľkoobchodného predaja mäsových výrobkov (prípadne v užšom členení).
Úrad zistil, že v danom prípade existuje aj vertikálne prepojenie aktivít účastníkov koncentrácie, keďže skupina Smithfield dodáva čerstvé mäso pre spracovateľov mäsa v SR na výrobu mäsových výrobkov, pričom v obmedzenom rozsahu dodáva čerstvé mäso aj skupine Mecom. Prevažnú časť svojich nákupov skupina Mecom realizuje od viacerých iných významnejších zahraničných dodávateľov. Toto vertikálne prepojenie vzhľadom na dodávané objemy a nízky odhadovaný trhový podiel dodávateľa na dodávateľskom trhu nevzbudzuje súťažné obavy, v dôsledku uvedeného spojenia nemôže dôjsť k obmedzeniu prístupu konkurenčných spracovateľov mäsa k dodávkam vstupov ani k obmedzeniu prístupu konkurenčných dodávateľov čerstvého mäsa v prístupe k zákazníkom.
Po vyhodnotení získaných podkladov a informácií dospel úrad k záveru, že posudzovaná koncentrácia je v súlade s § 12 ods. 1 zákona o ochrane hospodárskej súťaže platného do 31. 5. 2021, keďže značne nenaruší účinnú súťaž na relevantnom trhu, najmä v dôsledku vytvorenia alebo posilnenia dominantného postavenia.
Rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť dňa 29. 5. 2021.