Aktualita
Najvyšší súd Slovenskej republiky potvrdil rozhodnutie úradu o pokute pre ŽS Cargo, a. s.
Obsah
V januári 2012 Najvyšší súd Slovenskej republiky potvrdil rozhodnutie úradu o pokute pre ŽS Cargo, a.s. Zavŕšila sa tak kauza, ktorá sa začala pred šiestimi rokmi.
V júli 2006 úrad rozhodol, že Železničná spoločnosť Bratislava, a. s., a neskôr jej právny nástupca Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., Bratislava (ďalej len „ŽS Cargo, a. s.") zneužila v období 2004 - 2005 svoje dominantné postavenie podľa čl. 82 Zmluvy a podľa § 8 ods. 2 zákona č.136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže. Za vyššie uvedené konanie uložil spoločnosti Cargo pokutu vo výške 75 000 000, - Sk.
Podľa úradu konanie spoločnosti Cargo spočívajúce vo vypovedaní Dohôd o cene so zasielateľskými spoločnosťami zabezpečujúcimi nákladnú železničnú prepravu pre spoločnosť Holcim (Slovensko), a.s., malo za následok, že spoločnosť Holcim bola nútená ukončiť spoluprácu s dopravcom LTE Logistik a Transport Slovakia, s. r. o. Týmto konaním prišlo k vylúčeniu podnikateľa LTE z relevantného trhu poskytovania služby železničnej nákladnej prepravy veľkého objemu cementu na železničnej trati Rohožník – Devínska Nová Ves, štátna hranica. Dôvodom konania spoločnosti Cargo bola skutočnosť, že prepravca Holcim uzavrel dohodu s konkurenčnou spoločnosťou LTE o zabezpečovaní železničnej prepravy cementu na trati Rohožník – Devínska Nová Ves, štátna hranica, ktorú predtým zabezpečovalo prostredníctvom zasielateľskej spoločnosti Cargo samotné. Konanie spoločnosti Cargo prebiehalo na novo-liberalizovanom trhu, kde pozitívny vplyv liberalizácie na zvýšenie konkurencie ešte nebol citeľný a znamenalo veľmi rýchly zásah voči vstupujúcemu konkurentovi LTE. Posudzovaná praktika spoločnosti Cargo bola v plnej miere implementovaná do praxe a dopravca LTE bol vylúčený z dotknutého trhu.
Voči rozhodnutiu úradu podala ŽS Cargo, a. s. rozklad. Rada úradu v decembri 2006 prvostupňové rozhodnutie úradu potvrdila. Nasledovala žaloba ŽS Cargo, a. s. voči PMÚ SR. Krajský súd v Bratislave dospel k záveru, že úrad mal dôvod uložiť sankciu, avšak pokuta bola podľa súdu neprimerane vysoká. Krajský súd zmenil rozhodnutie Rady úradu o výške sankcie, ktorú výrazne znížil na 9 miliónov Sk.
Proti rozsudku Krajského súdu sa úrad odvolal a argumentoval, že uloženie takejto nízkej sankcie za závažné porušenie súťažných pravidiel, s ktorými sa súd stotožnil, znamená, že sankcia nesplní základnú funkciu spočívajúcu v represii ako aj individuálnej a generálnej prevencii.
V januári 2012 Najvyšší súd Slovenskej republiky zmenil rozsudok Krajského súdu a žalobu ŽS Cargo, a. s. voči Protimonopolnému úradu Slovenskej republiky zamietol. Po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia Najvyššieho súdu SR z roku 2010 spoločnosť Cargo pokutu vo výške 2 489 543 EUR zaplatila.
V júli 2006 úrad rozhodol, že Železničná spoločnosť Bratislava, a. s., a neskôr jej právny nástupca Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., Bratislava (ďalej len „ŽS Cargo, a. s.") zneužila v období 2004 - 2005 svoje dominantné postavenie podľa čl. 82 Zmluvy a podľa § 8 ods. 2 zákona č.136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže. Za vyššie uvedené konanie uložil spoločnosti Cargo pokutu vo výške 75 000 000, - Sk.
Podľa úradu konanie spoločnosti Cargo spočívajúce vo vypovedaní Dohôd o cene so zasielateľskými spoločnosťami zabezpečujúcimi nákladnú železničnú prepravu pre spoločnosť Holcim (Slovensko), a.s., malo za následok, že spoločnosť Holcim bola nútená ukončiť spoluprácu s dopravcom LTE Logistik a Transport Slovakia, s. r. o. Týmto konaním prišlo k vylúčeniu podnikateľa LTE z relevantného trhu poskytovania služby železničnej nákladnej prepravy veľkého objemu cementu na železničnej trati Rohožník – Devínska Nová Ves, štátna hranica. Dôvodom konania spoločnosti Cargo bola skutočnosť, že prepravca Holcim uzavrel dohodu s konkurenčnou spoločnosťou LTE o zabezpečovaní železničnej prepravy cementu na trati Rohožník – Devínska Nová Ves, štátna hranica, ktorú predtým zabezpečovalo prostredníctvom zasielateľskej spoločnosti Cargo samotné. Konanie spoločnosti Cargo prebiehalo na novo-liberalizovanom trhu, kde pozitívny vplyv liberalizácie na zvýšenie konkurencie ešte nebol citeľný a znamenalo veľmi rýchly zásah voči vstupujúcemu konkurentovi LTE. Posudzovaná praktika spoločnosti Cargo bola v plnej miere implementovaná do praxe a dopravca LTE bol vylúčený z dotknutého trhu.
Voči rozhodnutiu úradu podala ŽS Cargo, a. s. rozklad. Rada úradu v decembri 2006 prvostupňové rozhodnutie úradu potvrdila. Nasledovala žaloba ŽS Cargo, a. s. voči PMÚ SR. Krajský súd v Bratislave dospel k záveru, že úrad mal dôvod uložiť sankciu, avšak pokuta bola podľa súdu neprimerane vysoká. Krajský súd zmenil rozhodnutie Rady úradu o výške sankcie, ktorú výrazne znížil na 9 miliónov Sk.
Proti rozsudku Krajského súdu sa úrad odvolal a argumentoval, že uloženie takejto nízkej sankcie za závažné porušenie súťažných pravidiel, s ktorými sa súd stotožnil, znamená, že sankcia nesplní základnú funkciu spočívajúcu v represii ako aj individuálnej a generálnej prevencii.
V januári 2012 Najvyšší súd Slovenskej republiky zmenil rozsudok Krajského súdu a žalobu ŽS Cargo, a. s. voči Protimonopolnému úradu Slovenskej republiky zamietol. Po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia Najvyššieho súdu SR z roku 2010 spoločnosť Cargo pokutu vo výške 2 489 543 EUR zaplatila.