Preskočiť na hlavný obsah

Obmedzovanie súťaže orgánmi štátnej správy a samosprávy

Aktualizované:
Obsah

K deformácii podmienok hospodárskej súťaže dochádza aj určitým konaním orgánov štátnej správy, územnej samosprávy a tiež záujmovej samosprávy.



Čo je obmedzovanie súťaže orgánmi štátnej správy a samosprávy?

Pri efektívnej súťaži na trhu podnikatelia dostávajú jasné signály z trhu o tom, o ktoré tovary a služby je záujem. Orgány štátnej správy a samosprávy môžu svojím konaním deformovať podmienky súťaže, a tak spôsobiť, že „odkaz z trhu“ je skreslený. Zvýhodnení podnikatelia nie sú motivovaní znižovať ceny, náklady, inovovať a efektívne súťažiť o zákazníkov.

Protimonopolný úrad môže preto postihnúť aj konanie orgánov štátnej správy, územnej samosprávy (obce a VÚC) a tiež záujmovej samosprávy (rôzne komory a profesijné združenia) v prípade, že vykonávajú štátnu správu (ide o tzv. prenesený výkon štátnej správy) a orgány územnej samosprávy aj samosprávu. V tomto prípade však uvedené orgány zároveň svojím konaním musia zjavnou podporou zvýhodňovať určitého podnikateľa alebo iným spôsobom obmedzovať súťaž.

Hoci v tomto prípade nejde o klasický inštitút súťažného práva, tento nástroj umožňuje presadzovanie súťažných princípov v rámci tvorby iných, najmä lokálnych politík.

Záväzky

Alternatívnou možnosťou k uloženiu pokuty v prípade porušenia zákazu dohody obmedzujúcej súťaž, zákazu zneužitia dominantného postavenia alebo v prípade iných foriem nedovoleného obmedzovania súťaže je využitie inštitútu záväzkov (§ 33 zákona).

Podnikateľ môže podľa zákona o ochrane hospodárskej súťaže úradu navrhnúť záväzky, ktoré odstránia súťažný problém na trhu. Úrad po posúdení navrhnutých záväzkov môže začaté konanie ukončiť rozhodnutím, ktorým uloží podnikateľovi povinnosť plniť ním navrhnuté záväzky. V takomto prípade úrad v rozhodnutí nekonštatuje porušenie zákona alebo čl. 101 alebo čl. 102 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ale priamo zaväzuje podnikateľa – účastníka konania na plnenie opatrení, ktoré odstránia identifikovaný problém na trhu.

Inštitút záväzkov je podrobnejšie upravený v dokumente Záväzky - úprava postupu Protimonopolného úradu SR podľa § 33 zákona (PDF, 392 kB).

Urovnanie

Aj v prípade obmedzenia súťaže orgánmi štátnej správy a samosprávy (§ 6 zákona) je možné využiť inštitút urovnania (§ 52 zákona).

Urovnanie umožňuje účastníkovi konania, ktorý porušil § 4 ods. 1 zákona o ochrane hospodárskej súťaže alebo čl. 101 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, získať benefit v podobe zníženej pokuty. Ak účastník konania a úrad súhlasia so závermi rokovania o urovnaní a účastník konania sa k porušeniu prizná a prevezme zaň zodpovednosť, úrad mu zníži pokutu až do výšky 50 % z výšky pokuty, ktorú by mu inak uložil.

Podmienky plnenia inštitútu urovnania sú bližšie upravené vo Vyhláške Protimonopolného úradu Slovenskej republiky č. 192/2021 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podmienkach urovnania