Preskočiť na hlavný obsah
Aktualita

PMÚ vyjadril zásadné výhrady k návrhu zákona o Environmentálnom fonde

Aktualizované:
Obsah
environment-7412966_1280
environment-7412966_1280

Protimonopolný úrad Slovenskej republiky (PMÚ) vyjadril zásadné výhrady k návrhu zákona o Environmentálnom fonde, ktorý Ministerstvo životného prostredia SR (MŽP) predložilo do legislatívneho procesu v skrátenom konaní.

Na rokovanie Národnej rady SR bol 13.10. 2025 predložený vládny návrh zákona o Environmentálnom fonde. Keďže tento návrh neprešiel medzirezortným pripomienkovým konaním, v rámci ktorého môžu inštitúcie posúdiť kvalitu a prípadné dopady navrhovaných predpisov, predložil PMÚ svoje výhrady k jeho zneniu priamo Výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. V  liste upozorňuje na viaceré zásadné problémy plynúce z návrhu zákona, najmä z hľadiska vplyvu na hospodársku súťaž, ako aj na možný nesúlad s pravidlami štátnej pomoci.

1. V prvom rade PMÚ považuje za nesprávne, že návrh zákona neprešiel štandardným medzirezortným pripomienkovým konaním. Pri právnych predpisoch, ktoré zavádzajú rozsiahle zmeny v nimi upravených oblastiach, akým tento návrh je, je obzvlášť dôležité, aby prešli dôsledným posúdením dopadov navrhovaných zmien. Predložený návrh zákona má silný potenciál výrazne ovplyvniť konkurenčné prostredie na trhu odpadového hospodárstva, pričom tieto dopady neboli žiadnym spôsobom vyhodnotené.   

2. PMÚ, ako koordinátor pomoci podľa zákona o štátnej pomoci, upozorňuje, že návrh zákona neobsahuje ustanovenia zabezpečujúce súlad s pravidlami štátnej pomoci. Zároveň návrh zákona umožňuje Environmentálnemu fondu poskytovať dotáciu za účelom kompenzácie podnikom v odvetviach, v ktorých sa predpokladá značné riziko úniku uhlíka v súvislosti s premietnutím nákladov emisných kvót do cien elektrickej energie až do výšky 100 % oprávnených nákladov. To je v rozpore s pravidlami EÚ o štátnej pomoci a platnou schémou pomoci, ktoré v týchto prípadoch limitujú kompenzáciu na 75 %.

3. Návrh zákona tiež zavádza výrazné zmeny v rozšírenej zodpovednosti výrobcov, kedy podľa § 8 navrhovaného zákona bude môcť Environmentálny fond vykonávať činnosť organizácie zodpovednosti výrobcov.  Tento krok predstavuje významný zásah do doterajšieho systému zodpovednosti výrobcov, keďže do konkurenčného systému bude môcť vstúpiť štátny subjekt, ktorého primárnou úlohou je úplne iná činnosť ako nakladanie s určitými druhmi odpadov. V  dôvodovej správe však nebolo vysvetlené, prečo je potrebné, aby do oblasti rozšírenej zodpovednosti výrobcov vstúpil štát, rovnako neboli vyhodnotené prínosy a riziká tejto zmeny. Návrh zákona nebol predmetom diskusií a neprešiel ani medzirezortným pripomienkovým konaním.

Možnosť, aby Environmentálny fond, ako subjekt pod kontrolou MŽP, pôsobil na konkurenčnom trhu organizácií zodpovednosti výrobcov, sa dá vnímať ako značne nesystémový a neštandardný krok z viacerých  dôvodov:

Prvým je  systémový. Environmentálny fond je pod kontrolou MŽP, ktoré je zároveň tvorcom legislatívy v oblasti odpadového hospodárstva, a tiež vydáva a zrušuje autorizácie organizáciám zodpovednosti výrobcov, t. j. konkurentom Environmentálneho fondu. V oblasti udelenia a zrušenia autorizácie bude MŽP vystupovať zároveň aj vo vzťahu k Environmentálnemu fondu. Vytvára sa tak riziko konfliktu záujmov a riziko možného zvýhodňovania jedného z trhových subjektov a znevýhodňovania ostatných. PMÚ samozrejme vo všeobecnosti vždy víta zvýšenie konkurencie na trhu, avšak to je možné dosiahnuť len za predpokladu, že všetky subjekty budú na trhu pôsobiť za jasných a nediskriminačných podmienok.

Činnosť Environmentálneho fondu ako organizácie zodpovednosti výrobcov môže tiež ovplyvniť celý systém nakladania s vyhradenými druhmi odpadov, keďže fond ako organizácia zodpovednosti výrobcov bude musieť uzatvárať zmluvy s obcami, výrobcami a spoločnosťami pôsobiacimi v odpadovom hospodárstve. Z tohto dôvodu bude rovnako v tejto oblasti aj nastavovať ceny pre zberové spoločnosti (ceny výrobcov budú stanovené nariadením vlády). Dopady pôsobenia Environmentálneho fondu ako organizácie zodpovednosti výrobcov nie sú zrejmé, keďže z návrhu nie sú jasné detaily jeho fungovania a pôsobenia ako organizácie zodpovednosti výrobcov, rovnako nie je zrejmý ani presný spôsob, akým budú určené ceny pre výrobcov v nariadení vlády alebo ako budú stanovované ceny pre zberové spoločnosti zo strany fondu.

PMÚ navrhuje, aby návrh zákona prešiel transparentným legislatívnym procesom a  bol prehodnotený v súlade s uvedenými požiadavkami.