Aktualita
Rada Protimonopolného úradu SR rozhodla o diskriminačnom správaní podnikateľa Slovnaft, a. s. pri dodávkach pohonných hmôt a potvrdila pokutu vo výške 9 028 746 €
Obsah
Rada Protimonopolného úradu SR dňa 8. 7. 2011 potvrdila pokutu uloženú v decembri 2010 odborom zneužívania dominantného postavenia Protimonopolného úradu SR (ďalej len “úrad“) spoločnosti Slovnaft, a. s.. Pokutu vo výške 9 028 746 € úrad uložil za zneužívanie dominantného postavenia formou diskriminácie pri veľkoobchodnom predaji benzínu na území SR v období od 1.1.2006 do 31.12.2006 a pri veľkoobchodnom predaji nafty na území SR v období od 1.1.2005 do 31.12.2006.
Spoločnosť Slovnaft, a. s. je dlhodobo lídrom na trhoch veľkoobchodného predaja automobilových benzínov a motorovej nafty (PHM). Vzhľadom na svoje postavenie sa môže pri určovaní cenovej politiky správať nezávisle, pretože nie je pod dostatočným konkurenčným tlakom. Spoločnosť v posudzovanom období zneužila svoje dominantné postavenie netransparentnou cenovou politikou, v rámci ktorej svojím odberateľom (predajcom PHM, obchodníkom s PHM, sieťam maloobchodných čerpacích staníc ako aj konečným spotrebiteľom) účtovala odlišné zľavy, ktoré nevedela objektívne zdôvodniť.
V rámci konania bolo preukázané, že spoločnosť Slovnaft, a. s. mala dostatočné informácie o svojich odberateľoch a ich preferenciách, a preto vedela pre každého odberateľa stanoviť individuálnu cenu, ktorú bol ochotný zaplatiť. Vyššie ceny v porovnaní s tými, ktoré im prináležali podľa cenovej metodiky spoločnosti, poskytovala spoločnosť tým odberateľom, ktorí neboli dostatočne atraktívni pre konkurenciu a boli teda viac závislí na spoločnosti Slovnaft, a. s..
Správanie spoločnosti malo vykorisťovateľský charakter a viedlo k zníženiu spotrebiteľského prospechu. Rozdiel z objektívne nezdôvodnených vyšších cien niektorým odberateľom spoločnosť Slovnaft, a. s. využila vo svoj prospech.
Rozhodnutie úradu nezasahuje do práva Slovnaftu, a. s. poskytnúť v rámci konkurenčného boja o zákazníka odberateľovi, o ktorého má záujem konkurencia, lepšiu cenu v záujme udržania si takéhoto zákazníka. Spoločnosť Slovnaft, a. s. nie je sankcionovaná za poskytovanie lepších cien pre svojich odberateľov, ale za poskytovanie vyšších cien pre niektorých odberateľov v porovnaní s cenami, ktoré im podľa ňou nastaveného systému zliav mala poskytnúť. Slovnaft, a. s. teda samozrejme môže bojovať o svojich zákazníkov nižšími cenami, keďže tie sú prirodzeným dôsledkom konkurenčného boja v hospodárskej súťaži. Na druhej strane ako podnikateľ v dominantnom postavení musí vedieť objektívne odôvodniť, prečo pri porovnateľnom plnení poskytuje niektorým odberateľom vyššie ceny v porovnaní s ostatnými.
Rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť dňa 20. júla 2011
Spoločnosť Slovnaft, a. s. je dlhodobo lídrom na trhoch veľkoobchodného predaja automobilových benzínov a motorovej nafty (PHM). Vzhľadom na svoje postavenie sa môže pri určovaní cenovej politiky správať nezávisle, pretože nie je pod dostatočným konkurenčným tlakom. Spoločnosť v posudzovanom období zneužila svoje dominantné postavenie netransparentnou cenovou politikou, v rámci ktorej svojím odberateľom (predajcom PHM, obchodníkom s PHM, sieťam maloobchodných čerpacích staníc ako aj konečným spotrebiteľom) účtovala odlišné zľavy, ktoré nevedela objektívne zdôvodniť.
V rámci konania bolo preukázané, že spoločnosť Slovnaft, a. s. mala dostatočné informácie o svojich odberateľoch a ich preferenciách, a preto vedela pre každého odberateľa stanoviť individuálnu cenu, ktorú bol ochotný zaplatiť. Vyššie ceny v porovnaní s tými, ktoré im prináležali podľa cenovej metodiky spoločnosti, poskytovala spoločnosť tým odberateľom, ktorí neboli dostatočne atraktívni pre konkurenciu a boli teda viac závislí na spoločnosti Slovnaft, a. s..
Správanie spoločnosti malo vykorisťovateľský charakter a viedlo k zníženiu spotrebiteľského prospechu. Rozdiel z objektívne nezdôvodnených vyšších cien niektorým odberateľom spoločnosť Slovnaft, a. s. využila vo svoj prospech.
Rozhodnutie úradu nezasahuje do práva Slovnaftu, a. s. poskytnúť v rámci konkurenčného boja o zákazníka odberateľovi, o ktorého má záujem konkurencia, lepšiu cenu v záujme udržania si takéhoto zákazníka. Spoločnosť Slovnaft, a. s. nie je sankcionovaná za poskytovanie lepších cien pre svojich odberateľov, ale za poskytovanie vyšších cien pre niektorých odberateľov v porovnaní s cenami, ktoré im podľa ňou nastaveného systému zliav mala poskytnúť. Slovnaft, a. s. teda samozrejme môže bojovať o svojich zákazníkov nižšími cenami, keďže tie sú prirodzeným dôsledkom konkurenčného boja v hospodárskej súťaži. Na druhej strane ako podnikateľ v dominantnom postavení musí vedieť objektívne odôvodniť, prečo pri porovnateľnom plnení poskytuje niektorým odberateľom vyššie ceny v porovnaní s ostatnými.
Rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť dňa 20. júla 2011