ZNEUŽÍVANIE DOMINANTNÉHO POSTAVENIA: PMÚ koná v súvislosti s obmedzením možnosti pretáčania reklám

Protimonopolný úrad Slovenskej republiky (PMÚ) koná voči dvom komerčným televíziám pre podozrenie zo zneužívania dominantného postavenia v súvislosti s obmedzovaním možnosti pretáčania reklám.
Koncom júla 2025 PMÚ rozšíril už prebiehajúce správne konanie voči TV Markíza o ďalší skutok (možné protisúťažné správanie), ktorý sa týka obmedzovania možnosti pretáčania reklám pri sledovaní programu z archívu.
Pokiaľ ide o TV JOJ, za obdobný skutok (obmedzovanie možnosti pretáčania reklám) začal PMÚ v auguste 2025 správne konanie aj voči tejto televízii.
Obe správne konania PMÚ vedie na základe prešetrovaní, ktoré naznačujú, že TV Markíza aj TV JOJ môžu voči prevádzkovateľom retransmisie (operátorom) uplatňovať neprimerané obchodné podmienky. Televízie totiž od určitého dátumu začali od operátorov vyžadovať implementáciu obmedzení pretáčania reklám, a tí k tomu postupne pristúpili. Toto správanie malo následne vplyv na divákov, ktorým sa znížila flexibilita pri sledovaní televízie v dôsledku obmedzenia možnosti pretáčať reklamy na najsledovanejších TV staniciach na trhu.
Podľa zákona môže PMÚ za porušenie zákazu zneužitia dominantného postavenia uložiť podnikateľovi pokutu do 10 % z celosvetového obratu za predchádzajúce účtovné obdobie.
Začatie správneho konania však ešte neznamená, že podnikateľ porušil súťažné pravidlá a ani neprejudikuje závery, ku ktorým môže PMÚ dospieť v rozhodnutí vo veci samej.