Vertikálne dohody
Protisúťažný efekt majú nielen dohody medzi priamymi konkurentmi (horizontálne dohody), ale aj vertikálne dohody uzatvorené medzi podnikateľmi, ktorí pôsobia na rozdielnych stupňoch výrobného reťazca alebo distribučného reťazca, napr. vo vzťahu dodávateľ – odberateľ.
Zakázané dohody sú vymedzené v § 4 ods. 3 zákona o ochrane hospodárskej súťaže. Môže ísť napríklad o dohody o výhradnej distribúcii alebo dohody, ktorých uzatvorenie je podmienené prijatím ďalších záväzkov, ktoré povahou alebo podľa obchodných zvyklostí nesúvisia s predmetom týchto zmlúv. Nie všetky vertikálne dohody sú v rozpore so zákonom o ochrane hospodárskej súťaže, či už preto, že dopad na trh je nevýznamný alebo pozitívne efekty prevyšujú ich negatíva.
Cieľové vertikálne dohody
S cieľom minimalizovať právnu neistotu z pohľadu podnikateľa v oblasti vertikálnych dohôd, a teda zvýšiť predvídateľnosť konania úradu pri posudzovaní takýchto prípadov, Protimonopolný úrad vydal materiál k vertikálnym dohodám. Na základe daného dokumentu by mal podnikateľ získať predstavu o tom, ako sú úradom vnímané jednotlivé formy vertikálnych dohôd, v čom vidí na jednej strane problém a čo na druhej strane nepovažuje za vážne ohrozenie súťaže.
Materiál rozpracováva problematiku cieľových vertikálnych dohôd, teda takých dohôd, ktoré priamo alebo nepriamo, samostatne alebo v kombinácii s inými faktormi pod kontrolou strán, majú za cieľ vylúčenie, obmedzenie alebo narušenie hospodárskej súťaže. Na takéto vertikálne dohody sa nevzťahujú výnimky z nariadení o skupinových výnimkách. Podrobne sa zaoberá tými cieľovými dohodami, ktoré sú uvedené v nariadení o všeobecnej skupinovej výnimke (VABER), keďže Európska komisia a rovnako aj úrad považujú tieto dohody za závažné obmedzenia hospodárskej súťaže. Ide o tieto typy dohôd:
- dohody o cenách pre ďalší predaj,
- dohody o obmedzení územia, resp. okruhu zákazníkov,
- dohody o obmedzení predajov konečným užívateľom členmi selektívneho distribučného systému na maloobchodnej úrovni,
- dohody o obmedzení krížových dodávok medzi distribútormi v rámci selektívneho distribučného systému,
- dohody o nedodávaní komponentov ako náhradných dielov konečným užívateľom alebo nezávislým opravovniam.
Vertikálne obmedzenia predstavujú tým väčšiu hrozbu pre súťaž, čím väčší podiel na trhu majú firmy, ktoré takéto obmedzenia využívajú pri vzťahu s inými firmami. Firmy s významnou trhovou silou môžu zavedením vertikálnych obmedzení spôsobiť závažné obmedzenie hospodárskej súťaže, a to najmä obmedzením konkurencie medzi jednotlivými predajcami ich výrobkov, čo predstavuje tzv. obmedzenie súťaže v rámci jednej značky.
Úrad v materiáli popisuje svoj prístup k cieľovým vertikálnym dohodám a špecifikuje okolnosti, v prípade ktorých uplatnenie vertikálnych dohôd môže spôsobiť závažnejšie obmedzenia hospodárskej súťaže.
Kompletný materiál je dostupný na nasledujúcom odkaze: Cieľové vertikálne dohody z pohľadu Protimonopolného úradu SR (PDF, 719 kB).
Záväzky
Alternatívnou možnosťou k uloženiu pokuty v prípade porušenia zákazu dohody obmedzujúcej súťaž, zákazu zneužitia dominantného postavenia alebo v prípade iných foriem nedovoleného obmedzovania súťaže je využitie inštitútu záväzkov (§ 33 zákona).
Podnikateľ môže podľa zákona o ochrane hospodárskej súťaže úradu navrhnúť záväzky, ktoré odstránia súťažný problém na trhu. Úrad po posúdení navrhnutých záväzkov môže začaté konanie ukončiť rozhodnutím, ktorým uloží podnikateľovi povinnosť plniť ním navrhnuté záväzky. V takomto prípade úrad v rozhodnutí nekonštatuje porušenie zákona alebo čl. 101 alebo čl. 102 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ale priamo zaväzuje podnikateľa – účastníka konania na plnenie opatrení, ktoré odstránia identifikovaný problém na trhu.
Inštitút záväzkov je podrobnejšie upravený v dokumente Záväzky (úprava postupu Protimonopolného úradu SR podľa § 33 zákona) (392 kB, PDF).
Urovnanie
Ďalšou možnosťou podnikateľa v prípade vertikálnej dohody obmedzujúcej súťaž je využitie inštitútu urovnania (§ 52 zákona).
Urovnanie umožňuje osobe, ktorá porušila § 4 ods. 1 zákona o ochrane hospodárskej súťaže alebo čl. 101 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, získať benefit v podobe zníženej pokuty, a to až do výšky 50 % v prípade, že sa táto osoba k porušeniu dobrovoľne prizná a zároveň za takéto konanie prevezme zodpovednosť.
Podmienky plnenia inštitútu urovnania sú bližšie upravené vo Vyhláške Protimonopolného úradu Slovenskej republiky č. 192/2021 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podmienkach urovnania.