Preskočiť na hlavný obsah
Rozhodnutie

2012/39/2/1/023

Aktualizované:
Typ verdiktu:
Dátum právoplatnosti:
27.12.2012
Inštancia:
I. stupeň
Verdikt úradu:
uloženie pokuty
Výška pokuty:
9 958,16 EUR
Rozhodnutie:
2012/39/2/1/023 (rtf, 678.68 kB)
Popis rozhodnutia

Zneužívanie dominantného postavenia – Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava
 
Protimonopolný úrad Slovenskej republiky, odbor zneužívania dominantného postavenia, v rozhodnutí č. 2012/39/2/1/023 rozhodol tak, že hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava uznesením č. 1059/2006, ktorým schválilo poplatky v Cenníku služieb poskytovaných na pohrebiskách na území hlavného mesta, a tým zjavne zvýhodnilo podnikateľa MARIANUM – pohrebníctvo mesta Bratislavy v čase od 01.08.2006 do 31.12.2010, a tým porušilo §39 zákona č. 136/2001 Z.z. o ochrane hospodárskej súťaže. Hlavnému meste bola uložená pokuta vo výške 9 958,16 eur.
 
Odôvodnenie:
 
Úrad začal 18.02.2008 z vlastného podnetu správne konanie voči mestu Bratislava vo veci dôvodného podozrenia z porušenia ustanovenia § 39 zákona č. 136/2001 Z.z.. Predmetom správneho konania bolo preskúmanie konkrétnych položiek v „Cenníku služieb poskytovaných na pohrebiskách na území hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy“ („Cenník služieb“) , schválených mestom Bratislava, a to:
–             „Likvidácia kvetinových darov po 3 – 4 týždňoch po pohrebe, resp. podľa želania rodiny (v cene je zahrnutá fyzická likvidácia kvetinových darov z hrobu vrátane odvozu na skládku) PAUŠÁL“     („Likvidácia kvetinových darov“);
–             „Likvidácia hrobového (urnového) pomníka (v cene sú zahrnuté všetky úkony spojené s likvidáciou pomníka vrátane odvozu na skládku tuhého odpadu) PAUŠÁL“ ( „Likvidácia hrobového (urnového) pomníka“);
–             „Zapožičanie obradnej siene (domu smútku na cintoríne) k vykonaniu pietneho aktu poslednej rozlúčky za jeden obrad“ ( „Zapožičanie obradnej siene“).
 
Úrad vydal dňa 18.11.2008 rozhodnutie č. 2008/39/2/1/097 („prvostupňové rozhodnutie“), ktorým rozhodol, že mesto Bratislava porušilo ustanovenie § 39 zákona a uložil mestu Bratislava pokutu vo výške 4 979,08 eur. Proti tomuto rozhodnutie podalo mesto Bratislava rozklad. Rada Protimonopolného úradu („Rada úradu“) potvrdila prvostupňové rozhodnutie, s výnimkou bodu 1 výroku (bol zmenený), bodov 2 a 3 výroku (boli vypustené) a bod 4 výroku (bol zmenený na bod 2). Voči rozhodnutiu Rady a prvostupňovému rozhodnutiu podal účastník konania žalobu na Krajský súd v Bratislave („KS BA“). Súd žalobu zamietol a potvrdil rozhodnutia úradu. Účastník konania voči rozsudku KS BA podal žalobu na Najvyšší súd SR („NS SR“). NS SR zmenil rozsudok KS BA, tak že rozhodnutie Rady úradu ako aj prvostupňové rozhodnutie zrušil a zároveň vec vrátil Rade úradu na ďalšie konanie. Podľa NS SR Rada úradu (druhostupňový orgán) nemôže konať v mene prvostupňového orgánu pričom jej zo žiadneho ustanovenia právneho predpisu nevyplýva právomoc „...vylepšovať príp. upravovať svojim rozhodnutím výrok rozhodnutia prvostupňového správneho orgánu, ktorý považuje za chybný alebo nesprávny.“  Zo strany NS SR neboli namietané žiadne ďalšie skutočnosti vo vzťahu k rozhodnutiu Rady úradu ani vo vzťahu k prvostupňovému rozhodnutiu.
 
Nové prejednanie veci úradom
Úrad v správnom konaní neposudzoval splnenie si povinnosti mesta Bratislava schváliť Prevádzkový poriadok, ktorého súčasťou je aj Cenník služieb, ale posudzoval súlad obsahovej stránky predmetného Cenníka služieb so zákonom o ochrane hospodárskej súťaže, preto kritériá odôvodnenosti konkrétnej položky v Cenníku služieb je potrebné skúmať aj vo vzťahu k zákonu o ochrane hospodárskej súťaže.
 
Účastník konania má vykonávať výstavbu, údržbu a správu cintorínov, je vlastníkom cintorínov na území mesta Bratislava s výnimkou niektorých, ktoré boli napr. vrátené cirkvi. Prevádzkou cintorínov poverilo mesto Bratislava mestskú príspevkovú organizáciu Marianum – pohrebníctvo mesta Bratislavy. Marianum pôsobí ako prevádzkovateľ cintorínov (prevádzkuje 18 z 22 cintorínov) a krematória a zároveň aj ako prevádzkovateľ pohrebnej služby. Pre prevádzkovateľov pohrebných služieb je nevyhnutné mať prístup a možnosť využívať priestory a zariadenia cintorínov. Pohrebná služba Marianum má oproti ostatným pohrebným službám konkurenčnú výhodu, nakoľko je zároveň správcom väčšiny bratislavských cintorínov.
 
Poplatok „Zapožičanie obradnej siene“
 
Spotrebitelia, ktorí si v sledovanom čase objednali službu Zapožičania obradnej siene (ide o cintorínsku službu), bez ohľadu na to, či pohrebné služby pre nich vykonával podnikateľ Marianum alebo konkurenčné pohrebníctvo, zaplatili podnikateľovi Marianum i za poskytnutie služby nosičov, za požičanie katafalku i za službu organizátora obradu/obradníka (ide o pohrebné služby). Teda v prípade, ak si pohrebníctvo, resp. pozostalí zapožičiavali obradnú sieň na cintoríne, ktorý prevádzkuje Marianum, boli tak nútení v rámci tohto poplatku odobrať od prevádzkovateľa cintorína i služby nosičov, zapožičania katafalku a obradníka/organizátora. Podnikateľ Marianum je jediný, ktorý môže zapožičať obradnú sieň na cintorínoch konkurenčným pohrebníctvam alebo pozostalým.
 
Na základe vykonaného prešetrovania možno uviesť, že na území mesta Bratislava pôsobia pohrebníctva (PIETA pohrebná služba, s.r.o. a Pohrebná služba Ladislav Stríž) , ktoré majú záujem o poskytovanie pohrebných služieb obradníka/organizátora, nosičov a zapožičania katafalku, ale mesto Bratislava schválením poplatku Zapožičanie obradnej siene núti pohrebníctva tieto pohrebné služby odoberať od prevádzkovateľa cintorína. Mesto Bratislava, tak pozostalým odopiera možnosť výberu pohrebnej služby, ktorá by im bola schopná poskytnúť tieto služby. Mesto Bratislava schválením Cenníka služieb núti ostatné pohrebníctva k odoberaniu pohrebných služieb, ktoré by mohli na základe svojho živnostenského oprávnenia vykonávať samostatne
 
Úrad na základe uvedeného dospel k záveru, že konanie mesta Bratislava spočívajúce v schválení Cenníka služieb, a to konkrétne položky Zapožičanie obradnej siene, ktorá obsahuje povinnosť odobratia služby obradníka/organizátora, nosičov a zapožičania katafalku, je porušením § 39 zákona.
 
Poplatok „Likvidácia hrobového (urnového) pomníka“
 
V súvislosti s touto otázkou je relevantné VZN č. 1/1997. Z predmetných ustanovení nariadenia noriem vyplýva, že náklady na odstránenie príslušenstva hrobového miesta je povinný znášať pôvodný nájomca, resp. v druhom rade prevádzkovateľ cintorína. Mesto Bratislava schválilo poplatok Likvidácia hrobového (urnového) pomníka v Cenníku služieb  s tým, že prevádzkovateľ cintorínov ho bude účtovať novému nájomcovi hrobového miesta, (resp. novej oprávnenej osobe), to znamená osobe, ktorá chce pochovať zosnulého na cintoríne, v prípadoch, keď už nie je voľné hrobové miesto bez pomníkov, t.j. musí sa vykonať odstránenie pomníka zo starého hrobového miesta, kde boli splnené všetky predpoklady a pôvodný nájomca takúto likvidáciu nevykonal, resp. nejaví o príslušenstvo hrobového miesta záujem. Podľa úradu mesto Bratislava schválením poplatku Likvidácia hrobového (urnového) pomníka podporuje neoprávnené vyberanie finančných prostriedkov v prospech spoločnosti Marianum. Rada úradu sa taktiež vyjadrila, že je povinnosťou organizácie Marianum vytvárať voľné hrobové miesta bez hrobových (urnových) pomníkov na funkčných cintorínoch, ktoré prevádzkuje (t.j. vrátane obnovy hrobových miest, kde boli splnené príslušné podmienky), pričom nie je prípustné, aby prenášala tieto náklady na žiadateľov o hrobové miesta.
 
Úrad na základe uvedeného dospel k záveru, že konanie mesta Bratislava spočívajúce v schválení Cenníka služieb, a to konkrétne položky Likvidácia hrobového (urnového) pomníka, ktorá umožňuje prevádzkovateľovi cintorínov vyberať tento poplatok od nových oprávnených osôb na cintorínoch, na ktorých už nie sú voľné hrobové miesta bez hrobových (urnových) pomníkov, je porušením § 39 zákona vo forme zjavnej podpory zvýhodňujúcej určitého podnikateľa, a to mestskú príspevkovú organizáciu Marianum, keďže ako už bolo uvedené, zjavná podpora môže byť tiež vyjadrená tak, že umožní podnikateľovi získavať neodôvodnený prospech. V tomto prípade zvýhodnenie spočívalo v tom, že mesto umožnilo podnikateľovi Marianum vyberať neodôvodnený poplatok a na úkor spotrebiteľov, ktorí nemali možnosť výberu na zvolenom cintoríne. Mesto Bratislava schválením tohto poplatku neoprávnene prenieslo zodpovednosť za odstraňovanie starých hrobových miest na koncového spotrebiteľa.
 
Poplatok „Likvidácia kvetinových darov“
 
Zákon o pohrebníctve a o zmene živnostenského zákona a Prevádzkový poriadok výslovne uvádzajú, že nájomca je povinný odstrániť z hrobového miesta kvetinové dary a udržiavať hrobové miesto v riadnom stave. Uvedené normy teda vyžadujú aktívnu súčinnosť pozostalých pri odstraňovaní kvetinových darov z hrobového miesta. Náklady spojené so zabezpečením odvozu a likvidácie odpadu má už prevádzkovateľ pohrebiska zahrnuté v Poplatkoch za nájom hrobového miesta. V Poplatku za nájom hrobového miesta sú zahrnuté náklady spojené s likvidáciou odpadu na danom hrobovom mieste a zároveň tie isté náklady obsahoval poplatok Likvidácia kvetinových darov. Schválením poplatku Likvidácia kvetinových darov podľa úradu dochádza k dvojitému a neúmernému spoplatňovaniu zhodných služieb. Uvedeným konaním umožnilo mesto Bratislava príspevkovej organizácii vo svojej pôsobnosti získavať neodôvodnený finančný príjem.
 
Úrad na základe uvedeného dospel k záveru, že konanie mesta Bratislava spočívajúce v schválení položky Likvidácia kvetinových darov, ktorá je súčasťou Cenníka služieb, je porušením § 39 zákona vo forme zjavnej podpory zvýhodňujúcej určitého podnikateľa, a to mestskú príspevkovú organizáciu Marianum. Zjavná podpora smerovaná určitému podnikateľovi nemusí spočívať v takej podpore, ktorá podnikateľa zvýhodní oproti iným podnikateľom pôsobiacim na tom istom relevantnom trhu, ale môže byť tiež vyjadrená tak, že umožní podnikateľovi získavať neadekvátny prospech.
 
Pokuta
 
Po zvážení všetkých hľadísk a kritérií pre určenie výšky pokuty úrad individualizoval výšku uloženej pokuty na správanie a charakter účastníka konania (mesto Bratislava – v zmysle § 25 ods. 3 písm. e) zákona), pričom bral do úvahy tú skutočnosť, že nedošlo k žiadnym zmenám, ktoré by odôvodňovali zmenu pôvodne uloženej pokuty okrem dĺžky porušovania zákona. Na základe uvedeného úrad uložil mestu Bratislava za porušovanie ustanovení zákona pokutu vo výške 9 958,16 eur.
 
Záver:
 
Protimonopolný úrad SR rozhodol, že hlavné mesto Slovenskej republiky porušilo §39 zákona č. 136/2001 Z.z. o ochrane hospodárskej súťaže. Hlavnému meste bola uložená pokuta vo výške 9 958,16 eur.