Preskočiť na hlavný obsah
Rozhodnutie

2014/FH/3/1/002

Aktualizované:
Typ verdiktu:
Dátum právoplatnosti:
29.01.2014
Inštancia:
I. stupeň
Verdikt úradu:
súhlas
Rozhodnutie:
2014/FH/3/1/002 (pdf, 457.08 kB)
Popis rozhodnutia
 
Ing. Michala Holíka a Dr. Stephana Fanderla nad AHOLD
 
Protimonopolný úrad Slovenskej republiky v rozhodnutí číslo: 2014/FH/3/1/002 schválil koncentráciu, ktorá spočíva v získaní nepriamej spoločnej kontroly podnikateľov Ing. Michala Holíka, a Dr. Stephana Fanderla, nad podnikom podnikateľa AHOLD Retail Slovakia, k.s. so sídlom Ivánska cesta 12, Bratislava („AHOLD“).
 
Odôvodnenie:
 
Ing. Michal Holík spoločne s Dr. Stephanom Fanderla pred koncentráciou nepriamo kontrolovali spoločnosť TERNO, spoločnosť Diligentia R.C. a niekoľko ďalších spoločností. Obe uvedené spoločnosti vykonávajú ako svoju hlavnú hospodársku činnosť maloobchod s potravinami a nepotravinárskym tovarom dennej spotreby, pričom Diligentia R.C. ju vykonáva prostredníctvom maloobchodných predajní (ďalej „MP“) Moja Samoška. V čase oznámenia koncentrácie bolo v prevádzke 25 maloobchodných predajní  TERNO a 67 predajní Moja Samoška.
 
Spoločnosť AHOLD pôsobí v oblasti predaja každodenného spotrebného tovaru prostredníctvom siete predajní Hypernova a Albert s počtom 24 predajní po celom území SR.
 
Ku koncentrácii dochádza na základe Rámcovej kúpnej zmluvy, na základe ktorej kupujúci získajú spoločnú nepriamu kontrolu nad celým podnikom podnikateľa AHOLD Retail Slovakia. Z predložených informácií a podkladov úrad zistil, že v predmetnom prípade sa teda jedná o koncentráciu podľa § 9 ods. 1 písm. b) zákona 136/2001 o ochrane hospodárskej súťaže v znení neskorších predpisov, spočívajúcu v získaní nepriamej spoločnej kontroly nad podnikom podnikateľa AHOLD SK a to na základe Rámcovej zmluvy.
 
Relevantné trhy:
 
Pri posudzovaní koncentrácie sa úrad zameral na oblasť predaja každodenného spotrebného tovaru v maloobchodných predajniach rôzneho formátu. Jednotlivé typy predajní vykazujú značné odlišnosti. Pre potreby konania však nebolo potrebné presne definovať relevantný trh a úrad nechal otázku jeho presného vymedzenia otvorenú.
 
Berúc do úvahy charakteristiku typov predajní účastníkov koncentrácie, odpovede z prieskumu a predchádzajúcu rozhodovaciu prax úradu8, možno skonštatovať, že predmetné typy predajní vykazujú odlišnosti, ktoré naznačujú, že by jednotlivé typy predajní patrili na rôzne tovarové relevantné trhy. Rozdiely v tomto prípade sú jednoznačné medzi hypermarketmi Hypernova a menšími predajňami typu Moja Samoška.
 
Tovarový relevantný trh:
Pri vymedzení tovarového relevantného trhu maloobchodného predaja zobral úrad do úvahy najmä veľkosť predajnej plochy MP, počet predávaných tovarových položiek, spôsob predaja, zákaznícku štruktúru, rozsah poskytovaných služieb a pod. Neexistuje jednotná klasifikácia predajných formátov maloobchodného predaja každodenného tovaru. Úrad zistil, ţe účastníci koncentrácie prevádzkujú MP rôznych formátov.
 
Priestorový relevantný trh:
 
Priestorovým relevantným trhom predaja v moderných distribučných kanáloch je územie mesta, kde sa nachádza cieľová predajňa a jej spádovej oblasti v okruhu do 20 až 30 km (cca 20 minút jazdy autom). Účastníci koncentrácie spoločne pôsobia len na území Bratislavy, Banskej Bystrice a Trenčína, kde prevádzkujú hypermarkety a supermarkety. Podľa účastníkov konania v oznamovanej koncentrácii neexistuje ovplyvnený relevantný trh vzhľadom na nízke trhové podiely účastníkov koncentrácie.
 
Pri posudzovaní dopadov predmetnej koncentrácie na hospodársku súťaž, úrad vychádzal z možných alternatív vymedzenia spádových oblastí v týchto mestách, pričom alternatívy spádových oblastí (t.j. vzdialenosť z ktorej typický zákazník za nákupom dochádza) vymedzil na základe informácií predložených podnikateľmi prevádzkujúcimi maloobchodný predaj každodenného spotrebného tovaru v predchádzajúcom správnom konaní. Z prieskumu úrad zistil, že spádové oblasti sa odlišujú pre rôzne typy maloobchodných predajných formátov. Na základe informácií z prieskumu vymedzil spádové oblasti pešou dostupnosťou 10 minút (cca do 1 km) a 5 minút jazdy autom v porovnaní s definovaním tohto trhu zahraničnými súťažnými orgánmi (okruh do 5 km) vyplýva z odlišnej situácie v Bratislave, ktorej mestské časti a sídliská tvoria relatívne uzavreté územia.
 
 
Dopad koncentrácie na hospodársku súťaž:
Úrad zistil, že k prekrytiu aktivít účastníkov koncentrácie, t.j. ich predajní Terno, Moja Samoška na jednej strane a Albert a Hypernova na druhej strane dochádza v Bratislave, Trenčíne a Pezinku.
 
Úrad skúmal, či vo vymedzených spádových oblastiach existuje pre spotrebiteľa alternatívna voľba inej predajne, teda, či v danej oblasti existujú ďalší maloobchodní predajcovia každodenného spotrebného tovaru a aký je ich charakter. Zobral pritom do úvahy aj skutočnosť, že maloobchodné predajne väčšieho formátu predstavujú účinnú konkurenciu maloobchodným predajniam menšieho formátu, čo však opačne neplatí.
 
Pre väčšinu spádových oblastí v rámci daných troch miest (Bratislava, Pezinok, Trenčín) bolo zistené pre všetky typy predajných formátov, že k prekrytiu aktivít účastníkov koncentrácie síce dochádza, ale zároveň sa potvrdilo, že v daných lokalitách existuje aj dostatočný počet konkurenčných maloobchodných predajní.
 
Záver:
 
Úrad po vyhodnotení všetkých podkladov a informácií dospel k záveru, že posudzovaná koncentrácia značne nenaruší účinnú súťaž na príslušných relevantných trhoch, najmä v dôsledku vytvorenia alebo posilnenia dominantného postavenia, preto koncentráciu schválil.
 
Tlačová správa: http://www.antimon.gov.sk/3140-sk/koncentracie-protimonopolny-urad-sr-schvalil-koncentraciu-podnikatelov-ing-michala-holika-a-dr-stephana-fanderla-nad-ahold/